donderdag 15 februari 2018

Update: leven op een budget

Een paar weken geleden schreef ik dat ik vanaf januari zou gaan werken met een budget voor mijn boodschappen. Dit omdat ik de kosten daarvan toch wel een beetje uit de pan vond rijzen. Nu weet ik wel dat dit grotendeels veroorzaakt wordt door alle dieetvoeding, maar we waren ook wel vrij makkelijk in geld uitgeven aan boodschappen geworden merkte ik, dus hier wilde ik graag wat bewuster mee omgaan. We proberen het nu wekelijks te redden van € 110,00 inclusief luiers voor onze jongste.

Hoe is het ons de afgelopen maand vergaan? Ik heb zojuist de balans opgemaakt en we zijn in januari helaas al gelijk over het gestelde budget heen gegaan. Mislukt dus? Nee, zeker niet want we zijn  ons zeker bewuster geworden van onze uitgaven. Maar met een baby, twee kinderen die gluten- en lactosevrij eten en ik tijdelijk zuivelvrij, blijkt het bedrag van € 110,00 toch wat aan de krappe kant.

Waar ging het mis? Allereerst heb ik in januari voor € 10,00 meer geld uitgegeven in de supermarkt. Dit is als je het omrekent 'maar' 2 euro per week, maar toch. Niet helemaal zoals ik het bedacht had. Nu hebben we nog wel een tegemoetkoming voor dieetvoeding van onze zorgverzekeraar tegoed over januari à € 7,50 dus dan zouden we nog maar € 2,50 in de min staan op ons budget. Dat scheelt weer :-) Om dit recht te trekken wil ik het deze maand (februari) met € 2,50 minder doen. Dat zou moeten lukken lijkt me. Het ziet er vooralsnog in ieder geval goed uit wanneer ik naar mijn Excel sheet kijk.

De grootste overschrijding zat hem in het 'extra' budget voor uitgaven van buiten de supermarkt. Hier heb ik per week € 16,00 meer aan uitgegeven (is € 80,00 deze maand). Echt een groot bedrag waar ik zelf ook best van geschrokken ben. Maar ik kan het uitleggen gelukkig ;-) De eerste € 25,00 is alvast een voorschot op februari geweest. Ik heb namelijk extra luiers ingekocht, want dan hoefde ik geen verzendkosten te betalen (en ik was echt even niet in de gelegenheid om naar de winkel te gaan), dus eigenlijk heb ik alvast € 25,00 van mijn budget van aankomende maand gebruikt. Zo zie ik dat. Verder heb ik meer geld uitgegeven aan glutenvrij brood dan ik had gedacht. Onze oudste ging ineens van twee naar vier boterhammen voor de lunch, dus het brood ging dubbel zo hard. Plus dat ik nog net even aan de het einde van de maand alvast een voorraadje brood besteld heb voor de maand februari. Dit zorgde voor zo'n € 25,00 aan extra uitgaven deze maand. En tot slot was mijn wasmiddel op wat ik altijd groots online inkoop (mijn favoriete wasmiddel is helaas niet meer in de supermarkt verkrijgbaar), dus dit zorgde ook weer voor een extra uitgave van een kleine € 30,00.

Zoals je ziet zijn de extra uitgaven geen luxe producten (vooruit, op wasmiddel zou ik nog kunnen besparen door het zelf te maken, maar dat gaat hem momenteel qua tijd en energie niet worden), maar extra uitgaven die echt nodig zijn. Daarom heb ik besloten om mijn weekbudget aan te passen. Zeker omdat onze middelste inmiddels sinds deze maand ook weer glutenvrij eet (want het lijkt er toch op dat het echt NCGS (glutensensitiviteit) is - waarover later meer) en we dus meer kosten voor o.a. brood gaan maken. Onze middelste heeft namelijk toch ook maar besloten om het glutenvrije brood te gaan eten in plaats van rijstwafels, zoals in de vorige glutenvrije periode het geval was, dus dat zullen we ook in onze extra uitgaven gaan merken.

Ons nieuwe weekbedrag wordt € 115,00 en dit is inclusief uitgaven supermarkt, glutenvrij brood van de bakker, lactosevrije kaas van de kaasboer, eieren aan de deur en drogisterij artikelen (zoals wasmiddel en vitamine supplementen, denk aan vitamine D voor mezelf en onze baby en een multivitamine voor de andere kinderen). Nog steeds best een uitdagend budget vind ik, maar het moet te doen zijn. Ik geef mezelf deze maand en volgende maand de tijd om te wennen aan dit budget en hopelijk gaat het me zelfs lukken om januari weer te compenseren, zodat we op een gemiddelde van € 115,00 per week gaan uitkomen over drie maanden gezien. Ik houd jullie op de hoogte :-) 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Glutenvrij eten zonder dieetproducten

Deze week publiceerde de Nederlandse Coeliakie Vereniging een post op hun Facebookpagina waarin ze een actie aankondigden in samenwerking me...