vrijdag 12 januari 2018

Leven op een budget

Een nieuw jaar is begonnen. Een jaar vol nieuwe plannen en goede voornemens wellicht. In ons geval betekent een nieuw jaar vooral een nieuw budget voor de boodschappen. Zoals ik eerder al schreef kun je gluten- en lactosevrij eten, wat uiteraard duurder is dan 'normaal' eten, zo duur maken als je zelf wilt. Koop je veel kant-en-klaar of maak je veel zelf is bijvoorbeeld een afweging. Zelf maken is in veel gevallen goedkoper. En vervang je veel producten door dieetproducten of kies je voor 'normale' producten waar geen gluten en/of lactose in zit. Nog een afweging die je kunt maken.


Wij houden jaarlijks een Excel sheet bij van onze inkomsten en uitgaven. Hierin zag ik dat ik het afgelopen jaar, waarin onze oudste voor het eerst een heel jaar gluten- en lactosevrij gegeten heeft, onze middelste een heel jaar lactosevrij plus een aantal maanden glutenvrij en ikzelf drie maanden zuivelvrij gegeten hebben, onze uitgaven aan boodschappen per maand ruim 60 euro gestegen was. En dat vind ik echt een flink bedrag! Nu weet ik wel dat je een vergoeding vanuit de Belastingdienst ontvangt, maar toch ben ik best geschrokken van dit grote verschil. Daarom heb ik ons gezin dit jaar op een budget gesteld. We mogen per week € 100,00 uitgeven aan boodschappen, inclusief eventuele luiers (naast de twee grote pakken die ik standaard per maand koop voor onze baby, die vallen buiten dit budget) en verzorgingsproducten. Exclusief zijn zoals al gezegd de grote pakken luiers, een stuk lactosevrije kaas van de kaasboer, de kinderverjaardagstaarten die we speciaal gluten-en lactosevrij laten maken (dit is er eentje per verjaardag, want de rest van het gebak maken we zelf) en het glutenvrije brood wat ik online bestel. Eventueel wil ik dat laatste wel mee gaan nemen in ons budget, wanneer blijkt dat dit past. Dit maakt een totaal van ongeveer € 50,00 aan extra kosten per maand. In een maand van vijf weken geven we dan gemiddeld € 110,00 uit aan alles per week.

Ik geef toe dat het bedrag van € 110,00 in de week nog steeds een flink bedrag is. Maar als ik de bedragen voor voeding op www.nibud.nl bekijk, dan is dit budget redelijk vergelijkbaar met de bedragen die zij aangeven voor alleen 'normale' voeding per dag inclusief de voeding van onze baby straks omgerekend naar een weekbedrag (maar die extra kosten maak ik nu zelf vanwege de borstvoeding). Dus eigenlijk doen we het dan best netjes! En het levert ons sowieso een besparing op ten opzichte van vorig jaar, zonder in te hoeven leveren op kwaliteit. Want ik vind goede voeding, zeker wanneer je op dieet staat, gewoon erg belangrijk.

Wat kopen we zoal voor dit budget? Allereerst natuurlijk voldoende groente en fruit voor ons gezin. Verder (onbewerkt) vlees, lactosevrij brood, ontbijtproducten zoals ontbijtkoek en rijstwafels, crackers en havermout (allen glutenvrij), noten en rozijnen, eieren, tussendoortjes zoals (gluten- en lactosevrije) biscuitjes, lange vingers etcetera. Ook een zak naturel chips voor het weekend en eens een zak drop of snoepjes of andere extra's. 


Wat gaan we zoal doen om onszelf aan dit budget te houden? Allereerst meer zelf maken. Ik bak al regelmatig zelf (cup)cakes en kook 's avonds zoveel mogelijk gluten- en lactosevrij zonder hier speciale dieetproducten bij te gebruiken (denk aan groenten, aardappels, vlees of een gerecht met zilvervliesrijst). Waar wellicht nog wel een besparing te behalen is, is door zelf brood te bakken, dus dat ga ik zeker proberen. En dan niet het dagelijkse brood, dat kan de bakker waar ik het brood bestel veel te goed ;-) Maar door de luxere broodjes zelf te bakken in plaats van kant-en-klaar in de winkel te kopen. Zo heb ik afgelopen weekend voor het eerst zelf bruine broodjes gebakken van zelfrijzend bakmeel en teffmeel. Erg lekker, heerlijk vers, goedkoper én de grote plus: een stuk gezonder dan al die broodjes uit de winkel vol e-nummers en andere rommel die er helemaal niet in hoeft. En ze zien er best lekker uit toch (ondanks dat de vormgeving nog niet helemaal top is)?!

Ook gaan we slimmer inkopen. Rekening houden met aanbiedingen deed ik altijd al. Nu wil ik nog meer in de gaten gaan houden wanneer alles in de aanbieding is, zodat ik wat producten op voorraad kan kopen die voldoende zijn tot de volgende aanbieding. Denk aan meel bijvoorbeeld. Dit blijft lang goed en is regelmatig in de aanbieding. En verder de duurdere aankopen wat verspreiden over de weken, zodat ik wekelijks ongeveer hetzelfde budget te besteden heb. 

Tot slot wil ik voor sommige producten goedkopere oplossingen zoeken. Zo heb ik onlangs zuivelvrije pannenkoeken gebakken met deels amandelmelk en deels water. Het scheelde me de helft van de dure amandelmelk en de smaak was er zeker niet minder om. Ook ben ik creatief geworden met de melkinname van onze kinderen. Onze oudste lust alleen de verse lactosevrije melk van Arla, de middelste drinkt alles. Door bij onze middelste de verse melk van € 1,79 per liter af te wisselen met houdbare lactosevrije melk van AH van € 1,25 per liter, besparen we ook hier op zonder in te leveren op de hoeveelheid zuivel die onze kinderen binnen krijgen. En zo hoop ik nog meer besparingen te gaan bedenken. 

Gaat het ons lukken dit nieuwe budget? Dat denk ik wel. Nee, correctie: dat weet ik zeker (anders is het bij voorbaat al een verloren zaak ;-)). Zo lang we onze uitgaven goed bijhouden in onze Excelsheet hebben we inzicht in wat we al uitgegeven hebben en wat ons budget voor die maand nog is. Dan moet het goed komen. Ik houd jullie op de hoogte! 


Werk jij ook met een budget? Zo ja, wat is jouw budget voor hoeveel personen? En wat koop je daar allemaal voor? Ik ben erg benieuwd! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Glutenvrij eten zonder dieetproducten

Deze week publiceerde de Nederlandse Coeliakie Vereniging een post op hun Facebookpagina waarin ze een actie aankondigden in samenwerking me...