woensdag 20 september 2017

Gluten- en lactosevrij eten: duur?

Zoals de trouwe lezers van mijn blog wel weten heeft onze oudste coeliakie en zijn we de jongste aan het testen op een glutensensitiviteit. Daarom eten beide kinderen glutenvrij. Best wel een extra kostenpost elke maand, zeker omdat beiden ook een lactose intolerantie hebben en dus ook lactosevrije producten, zoals melk en yoghurt gebruiken. Die kosten komen er ook extra bij. 
Gelukkig - zou ik haast zeggen - zijn onze kinderen nu (nog) niet van die grote eters. Onze oudste van zes bijvoorbeeld eet gemiddeld twee sneetjes glutenvrij brood tussen de middag als lunch en heeft daar echt genoeg aan. De jongste wil helaas nog steeds niet aan het glutenvrije brood, dus die eet vaak rijst- of maïswafels (ook slechts twee hooguit drie). En af en toe eten we eens pannenkoeken of tosti's voor de afwisseling, maar ook dan gaat er geen grote hoeveelheid doorheen. En ook de andere maaltijden zijn nu (nog) niet heel uitgebreid.

Nu ben ik iemand die best wel van de cijfertjes is en hou ik per jaar bij wat we uitgeven aan bijvoorbeeld boodschappen. Niet specifiek aan glutenvrije boodschappen, maar in het algemeen. En het viel me onlangs op dat we dit jaar zo'n € 40,00 meer kwijt zijn per maand aan boodschappen sinds dus beide kinderen lactosevrij, de oudste het hele jaar glutenvrij en de jongste sinds 1,5 maand glutenvrij eten. Een enorm bedrag en vooral: waar gaat dat extra geld heen?! Daarom wil ik eens gaan bijhouden - bijvoorbeeld voor een maand - wat ik nu aan specifieke gluten- en lactosevrije producten koop, zodat ik een idee heb wat daarvan nu de kosten zijn en wat ik zoal koop.

Natuurlijk vind ik het belangrijk dat mijn kinderen gezond en gevarieerd eten en daarom wil ik ook niet per se besparen op die extra kosten. Maar ik vind het ook belangrijk om niet onnodig teveel geld uit te geven. Daarom probeer ik al veel producten 'te vervangen' door 'gewone' producten en dus niet specifiek gluten- en/of lactosevrije producten. Onderstaand een idee van hoe ik dit per maaltijd vorm geef. 


Ontbijt:
Onze kinderen ontbijten graag met ontbijtkoek. Helaas is gluten- en lactosevrije ontbijtkoek slecht te verkrijgen en die we geprobeerd hebben was niet lekker, dus eten ze nu (ze kunnen het gelukkig verdragen zijn we door een paar keer voorzichtig uitproberen achter gekomen) een heel plakje (de oudste) en een half plakje (de jongste) glutenvrije ontbijtkoek van Peijnenburg bij het ontbijt. Dit is helaas niet te vervangen voor een gewoon product, of ze zouden iets heel anders moeten gaan eten. Maar ze doen hier wel 'gewoon' beleg op (of eten het zonder beleg), zoals chocoladepasta van het merk g'woon (te koop bij bijvoorbeeld de Spar of de Nettorama in Nederland), kokosbrood (van Theunisse) of een veeg plantaardige margarine (denk aan Zeeuws Meisje).
Verder vult de oudste dit graag aan met de glutenvrije crackers van AH vrij van gluten met daarop (zelfgemaakte) jam, worst of de eerder genoemde chocoladepasta, maar de jongste bijvoorbeeld eet ook graag een banaan of een stuk appel bij het ontbijt of een rijstwafel / maïswafel met 'gewone' pindakaas of appelstroop erop. 
De rijstwafels die ik voor de jongste koop zijn de 'gewone' AH basic rijstwafels van € 0,29 per rol. En de maïswafels die ik koop zijn de 'gewone' biologische van AH van € 0,89 per rol. Niks bijzonders aan dus!
Wat de zuivel betreft, daar zitten we echt vast aan lactosevrije melk (Arla is hier favoriet, maar de jongste vindt lang houdbare melk van bijvoorbeeld AH of MinusL ook prima). Ze drinken hier allebei een beker van bij het ontbijt. Soja melk komt er hier niet in, want de jongste reageert er slecht op en de oudste lust het niet.

Tussendoortjes:

Als tussendoortjes eten onze kinderen meestal fruit, eens een stukje worst of kaas of een zelfgebakken koekje / cakeje. Denk hierbij aan gezonde appelcakejes zonder suiker, een plakje havermoutcake waarvan ik eerder het recept al eens deelde op mijn blog, maar ook wel eens wat minder gezonds zoals een chocolade muffin of zelfgebakken kruidnootjes. Ook hebben we voor het gemak altijd kant-en-klare koekjes e.d. in huis, zoals crackertjes van Schär of de chocolade double cookies van AH vrij van gluten (soort Oreo's - stiekem vind ik ze lekkerder dan echte Oreo's ;-)).  In het fruit zitten natuurlijk geen extra kosten. Dat zouden we ook kopen als we niet gluten- en/of lactosevrij moesten eten. De kant-en-klare koekjes daarentegen zijn vaak aardig aan de prijs. En ook de zelfgebakken koekjes / cakejes zijn natuurlijk duurder dan 'gewone' baksels, omdat ik glutenvrij meel moet gebruiken of bijvoorbeeld amandelmeel zoals in de appelcakejes. Maar in verhouding is zelf bakken meestal goedkoper (en gezonder, want veel minder ingrediënten!) dan kant-en-klaar kopen ben ik wel achter. 
Qua drinken hoeven we gelukkig niets speciaals aan te schaffen, want ze drinken water, thee of aanmaaklimonade (Karvan Cevitam meestal). 

Lunch:
Als lunch eet de oudste glutenvrij brood (uitzonderingen als pannenkoeken daargelaten ;-)). Best prijzig, want vaak betaal je al zo'n € 3,00 voor een klein brood van 375 gram. Meestal worden er zo'n twee en soms zelfs drie sneetjes gegeten. Ook hierop doen we 'gewone' plantaardige boter en beleg. Alleen voor de kaas hebben we een plantaardig alternatief (van Kees kaas). Maar dat wordt zo weinig gegeten dat we daar niet veel extra kosten aan kwijt zijn. 
De jongste eet, zoals al eerder genoemd, dus geen glutenvrij brood maar rijst- en/of maïswafels. Alleen af en toe eens een bijzonder (afbak)broodje, zoals de Bon Matin broodjes of Kaiserbroodjes van Schär. En af en toe eens één bruine boterham als tosti. Die bijzondere broodjes lust de oudste trouwens ook graag. Ook hierop wordt 'gewone' plantaardige boter en beleg gegeten. 
Qua drinken drinkt de jongste heel graag nog een bekertje lactosevrije melk bij de lunch, terwijl de oudste liever voor water, thee of aanmaak gaat.

Diner:

Het avond eten kent bij ons de minste aanpassingen. Ik schreef al eens eerder een blog hierover waarin ik ook mijn weekmenu met jullie deelde. 
Wat we wel echt aan hebben moeten passen is het dessert. Wij zijn echte vla en yoghurt eters en dus moesten er lactosevrije alternatieven komen. Hier eten ze bijvoorbeeld heel graag de lactosevrije yoghurt van Arla (zowel de halfvolle als de vanille yoghurt) en de verschillende desserts, zoals het vanille toetje met slagroom, van MinusL (verkrijgbaar bij Jumbo). De halfvolle yoghurt maken we graag extra lekker met bijvoorbeeld vers fruit, zoals gele frambozen uit eigen tuin of aardbeien in de zomer. Ook maken we hier wel eens een soort 'milkshakes' van of ijsjes. Maar wat we er ook mee doen, echt goedkope desserts zijn het niet. Soja desserts worden hier vrijwel niet gegeten. Heel af en toe kopen we eens een pak Alpro Mild & Creamy (met een smaakje) wanneer deze in de aanbieding is.
Soms wordt de zuivel na het eten wel eens overgeslagen en eten we bijvoorbeeld alleen fruit als dessert. Of een 'gewoon' waterijsje. Dan zijn de kosten uiteraard niet extra hoog. 

Op de vraag of gluten- en lactosevrij eten dus duur is durf ik eigenlijk geen duidelijk antwoord te geven. Ja, het is duurder. Maar aan de andere kant ligt het ook heel erg aan jezelf hoe duur je het maakt. Eet je bijvoorbeeld elke dag glutenvrije pasta bij je diner? Ja, dan maak je daar extra kosten voor. Maar eet je groenten, vlees en aardappels of groenten met rijst, dan heb je er geen extra kosten aan. Eet je glutenvrij brood tussen de middag of ga je voor een salade? Hier zit ook zeker een prijsverschil in. En zo vinden wij zuivel bijvoorbeeld heel belangrijk voor onze opgroeiende kinderen, vandaar dat ze dit ook lactosevrij krijgen, maar kies je voor andere alternatieven dan kan dit wellicht ook goedkoper zijn. Ik ben daarom ook erg benieuwd wat er uit mijn 'onderzoekje' gaat komen naar mijn gluten- en lactosevrije uitgaven en dan vooral naar wat dit zo duur maakt (misschien koop ik wel teveel lekkere dingen ;-)). Ik houd jullie op de hoogte!

Waar geef jij vooral extra geld aan uit sinds jij of je gezinsleden / huisgenoten gluten- en/of lactosevrij eten? 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Glutenvrij eten zonder dieetproducten

Deze week publiceerde de Nederlandse Coeliakie Vereniging een post op hun Facebookpagina waarin ze een actie aankondigden in samenwerking me...