zondag 18 juni 2017

Recept: havermoutcake met fruit


Zoals gezegd wil ik via dit blog ook graag mijn gluten- en lactosevrije recepten met jullie delen ter inspiratie. Als eerste recept deel ik hierbij mijn recept voor een heerlijke havermoutcake met (gedroogd) fruit. Een voedzaam gluten- en lactosevrij recept zonder geraffineerde suikers. Niet alleen erg lekker, zeker ook voor kinderen door de zoete smaak van het fruit, maar ook heel eenvoudig te maken!

Ingrediënten:
* 200 gram (glutenvrije) havermout
* 1 rijpe banaan in stukjes
* 1 appel in stukjes
* 150 gram gewelde rozijnen
* 3 eieren
* 2 à 3 eetlepels kaneel
* 250 ml lactosevrije (Griekse) yoghurt (bijvoorbeeld van MinusL)
* 3/4 zakje (glutenvrij, bijvoorbeeld van de Aldi) bakpoeder

Bereiding:
Meng alle ingrediënten met een lepel door elkaar in een beslagkom. Doe alles over in een cakevorm, strijk de bovenkant glad met de bolle kant van een eetlepel en bak de cake ongeveer 45 minuten af op 200 graden (hete lucht). Kijk af en toe even of de cake niet te donker wordt en de rozijnen niet verbranden.
Haal de cake uit de oven wanneer hij mooi goudbruin is en laat hem afkoelen op een rooster. Tip: Nog een beetje warm is de cake ook erg lekker :-)
Je kunt de cake zo eten, maar hij smaakt ook goed met wat kokosolie erop. Zorg er dan wel voor dat de cake goed is afgekoeld, zodat de olie niet smelt.

Variatie tips:
Naast de banaan om de cake te zoeten (er zit verder geen geraffineerde suiker in) kun je met het fruit eindeloos variëren. Zo maak ik vaak mijn restjes (gedroogd) fruit op in de cake en tot nu toe smaakt alles prima. Zo heb ik er al eens peer in gedaan en kersen. Ook met ander gedroogd fruit in plaats van de rozijnen heb ik geëxperimenteerd. Gedroogde abrikozen, pruimen of tutti frutti is ook lekker in dit recept. Wel eerst even laten wellen. En natuurlijk kun je ook prima noten aan het recept toevoegen, zoals amandelschaafsel of stukjes walnoot.

Eet smakelijk!

P.S.: Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaring met de havermoutcake. Deel je het hieronder? :-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Glutenvrij eten zonder dieetproducten

Deze week publiceerde de Nederlandse Coeliakie Vereniging een post op hun Facebookpagina waarin ze een actie aankondigden in samenwerking me...